Van voetbalteam tot lifestylemerk

KRC Genk

2020 - 2021

KRC Genk

Rebranding

Branding
Copywriting
Grafisch ontwerp
Afdrukken
-

GRAAF DIEP & STIJG ERBOVEN UIT

Kleuren en voetbalploegen, het is een gevoelig onderwerp. Vraag maar aan een Genk supporter of hij een gele trui wil dragen. Racing Genk was op zoek naar een strategische rebranding en schreef een pitch uit. SUPERMACHINE wilde het graag goed doen. Het mooie blauw van Racing Genk durfden we niet aan te raken, maar de rest van de branding werd onder handen genomen, inclusief een nieuwe baseline en slogan voor de supporters. 

Genk is meer dan alleen een voetbalteam. De glorieuze geschiedenis, de top talenten zoals Courtois en Debruyne, hun maatschappelijke betrokkenheid, de trofeeënkast. Allemaal bewijs dat Genk een echt topteam is. En natuurlijk hoort daar een volledige rebranding bij. 

De belangrijkste gedachte

Genk en omgeving zitten boordevol geschiedenis en symboliek. Op zoek naar het hoofdidee voor de rebranding doken we diep in het roemrijke verleden van de club en de regio. Dit was het startpunt van de strategische oefening, waarbij we wilden komen tot een manifest, een nieuwe slogan, tone-of-voice en merkarchitectuur. 

Het werd al snel duidelijk dat Genk veel meer is dan alleen een voetbalploeg. Binnen de voetbalwereld is het de slimme uitdager, die onverwacht uit de schaduw wil komen. Kampioen spelen wanneer niemand het verwacht, toptalenten laten groeien in hun academie maar ook hun sociaal engagement tonen via de Racing Genk Community. Een ploeg waar stijl belangrijk is, een ploeg die trots is op het verleden en een ploeg die diep wil gaan om er in de toekomst te staan. 

Winnaars smeden zowel op als buiten het veld. Diep graven voor dat succes en uiteindelijk alles overstijgen. Diep graven en erboven uitstijgen: dat vormde de essentie van de rebranding.

Bekijk het brandbook

Shtijl en beweging

Onze ontwerpers lieten zich ook inspireren door dat rijke verleden. Ze kozen voor een robuust maar sierlijk lettertype en lieten "dig deep & rise above" terugkomen in de dynamiek van de typografie. De slogan komt van de grond, in het ontwerp, een beweging die ook in animatie is gemaakt. 

In dat verleden, in de natuur rond het stadion en in de typische mijnbouwarchitectuur van de regio, vonden onze ontwerpers ook opvallende vormen die onmiddellijk als stijlelementen werden toegevoegd aan de nieuwe branding. Dit gaf elk submerk een unieke uitstraling. Het logo werd verder opgefrist en kreeg enkele variaties voor gebruik op sociale media en andere kanalen. Ook de kleuren werden herzien om van KRC Genk een echt lifestylemerk te maken. 

Beeld en fotografie zijn een essentieel onderdeel van de Genkse communicatie, dus zorgden we voor sjablonen en filters. De iconische vormen komen terug, net als de dynamiek en beweging. Spelers die door het kader breken, herhaling, lichte kleurgradatie en een steenkooleffect als ultieme knipoog naar het mijnverleden. 

Van voetbalteam tot lifestylemerk

We maakten social templates, schreven de fotografierichtlijnen en elk submerk (dames, talent, society, e-sports) kreeg zijn eigen mini-branding. De nieuwe stijl werd vertaald naar animaties, social templates en een lange lijst met taglines en pakkende zinnen. 

Alle richtlijnen, de logo's, het manifest en enkele handige tips werden netjes verzameld in een brand guide, klaar voor gebruik door het communicatieteam van KRC Genk. De merkarchitectuur werd vertaald in een opzwepend manifest, de templates zijn klaar voor gebruik, nu alleen nog die doelpunten scoren. 

Geen items gevonden.
(VOLGENDE)
HelloFresh