Bescherm je oren! Eén op de vijf jongeren loopt blijvende gehoorschade op.
Tinnitus is een serieuze zaak. Toch rust er een soort stigma op oordopjes. Ze passen niet goed, ze dempen te veel muziek, ze zien er niet mooi uit, ze kosten te veel. Op maat gemaakte oordopjes beschermen je oren echter perfect, zonder gesprekken onmogelijk te maken. Het doorbreken van dat stigma was de eerste grote uitdaging. Om de prijsfactor tegen te gaan, organiseerde Test-Aankoop een groepsaankoop, waarbij je op maat gemaakte oordoppen kon kopen tegen een sterk gereduceerde prijs.
Aangezien jongeren de grootste risicogroep voor gehoorschade vormen, lag de focus vooral op deze doelgroep. Er werden twee doelen gesteld: jongeren wijzen op de gevaren & risico's van gehoorschade en jongeren (+ ouders) overtuigen om zich aan te melden voor de groepsaankoop.
Allereerst zijn we op zoek gegaan naar de doelgroep. Wanneer en waar bereik je jongeren? Wanneer staan zij open voor berichten over gehoorschade? Al snel kwamen we tot de conclusie dat de festivals ons werkterrein zouden worden. Juist dan zijn jongeren het meest kwetsbaar. Maar hoe val je op, tussen alle andere communicatie en muziek? En hoe kun je gehoord worden door een kritische doelgroep?
SUPERMACHINE creëerde levensgrote oren. Ze marcheerden het festivalterrein op en al dansend en grappend overtuigden ze festivalgangers om zich aan te melden voor de groepsaankoop. De slogan was "Ear To Protect". Op de oorvormige flyers die ze uitdeelden stond een extra uitleg over gehoorschade. De geheimen van de aanwezigen werden vastgelegd in video en foto, evenals content voor de social media kanalen. Via een retargetingstrategie reactiveerden we de festivalbezoekers die onze oren hadden gezien.
De toon was belangrijk in onze communicatie. Geen vingertje opsteken, geen negativiteit, maar een leuke campagne, ondersteund door een wedstrijd. Wie zich inschreef op het custom made platform maakte meteen kans op een gratis paar op maat gemaakte oordopjes.
Via een e-mailmarketingstrategie op de database van Test-Aankoop en de festivals, maar ook via de sociale mediakanalen en een doordachte targetingstrategie, openden we de doelgroep volledig. Zo bereikten we ook jongeren die niet naar de festivals gingen. SUPERMACHINE bouwde ook een platform, samen met een database voor een heleboel nieuwe e-mailadressen.