De frietuitie

VLAM

2022 - 2023 - 2024

VLAM

Campaigne

Campagnebeheer
Animatie
Copywriting
Marketingstrategie
Sociale media
-

De jaarlijkse 'Week van de Friet' is een ode aan de 'friturist'. Een kleurrijke week georganiseerd door VLAM. Want elke Belg heeft een innerlijke frietintuïtie. Het drijft ons altijd naar friet en wordt getriggerd door geur, kleur, geluid en trots. Na drie jaar campagne gericht op het eren van het erfgoed, werd de zintuiglijke ervaring de nieuwe sluitsteen voor de campagne van VLAM.

Drie jaar lang onderzochten we het effect van Belgische friet op onze zintuigen en hoe dat op zijn beurt onze trek in de gouden repen aanwakkert. Elke keer door de campagne op één zintuig te richten; we beginnen met zien, dan wordt het horen en ten slotte ruiken.

De communicatiedrager werd ook meteen aangepast aan het zintuig. Zien deden we via video en OOH, horen via radio en ruiken met print (en radio). Telkens ondersteund met een PR-traject en digital marketing.

Zintuigen

Jaar 1 - zien

Als je Belgische frieten ziet, krijg je zin om ze op te eten. We hebben daarom heel bewust gekozen om te werken met FHD-video, waarbij frietjes in slow motion in een schaal vallen op klassieke muziek. De video werd verspreid via een publieke boodschap, YouTube en sociale media.

De campagne werd verrijkt met sociale content en OOH-afgeleiden van de video. Daar werd een QR-code aangeboden die je automatisch naar een lijst met de dichtstbijzijnde 'frituren' bracht (op Google Maps).

Jaar 2 - horen

Ook hier werkten we met geluid van zeer hoge kwaliteit om het verlangen naar friet aan te wakkeren. Op de radio kon je luisteren naar een hoorspel van iemand die het frietkot binnengaat. Die typische Belgische frietgeluiden (het borrelen, het schudden, het kraken) werden opgenomen in ASMR, zodat je je echt in het frietkot waant. Ook hier versterkten we de campagne met digitale en content marketing.

Jaar 3 - ruiken

We sluiten de driejaarlijkse campagne af met het sterkste zintuig: de geur. Geur is een enorme trigger voor herinneringen en emotie, daar gaan we op inspelen. In print geven we de illusie van geur, een effect dat we herhalen en ondersteunen met radiospots.

En de Belgen? Die kwamen massaal naar het frietkot tijdens de Week van de Friet.

Geen items gevonden.
(VOLGENDE)
Zebrastraat